Velký Gatsby - Francis Scott Fitzgerald

By Hanka the bookworm - 10:27:00

Originální název: The Great Gatsby
Překlad: Michal Prokop
Nakladatelství: Československý spisovatel
Rok vydání: 2012
Počet stran: 197

Velký Gatsby je dnes už klasickým příběhem, který je znám po celém světě. Dvacátá léta byla bouřlivou dobou. Dobou paradoxů. Dobou propastných sociálních rozdílů. Atmosféru bouřlivých večírků a období americké prohibice zachytil ve svém díle jeden z největších spisovatelů minulého století Francis Scott Fitzgerald.



Velkého Gatsbyho jsem prvně četla tuším někdy v sedmnácti jako čtivo k maturitě. Už tenkrát se mě příběh hluboce dotkl, a proto jsem byla zvědavá, jestli se mu to podaří i na podruhé.

Já prostě miluju tu dobu – kdyby mi dal někdo na výběr, v jakém období bych chtěla žít, pravděpodobně by to bylo právě meziválečné období. Ze stránek Fitzgeraldova románu na mě ta atmosféra úplně dýchá – přepychové večírky, luxusní domy, nenaplněné lásky, třpytivé šperky a přenádherné šaty…Nechápejte mě zle, kdybych si mohla vybrat, volila bych radši život někde v ústraní na vsi (:D), ale atmosféra těch let musela být prostě výjimečná.


Autor umí také skvostně vystavět jednotlivé charaktery. Mně bylo Gatsbyho tak líto…Úplně jsem chápala všechny jeho pohnutky. A ani ostatní mi nebyli lhostejní – ať už se jednalo o svérázného Toma, křehkou a nerozhodnou Daisy, sebevědomou Jordan či samotného vypravěče Nicka Carrawaye, i na podruhé jsem si je moc oblíbila.

Jediné mínus knihy vidím v délce, podle mě by si román zasloužil delší zpracování. Podrobnější…Chtěla bych vědět víc, chtěla bych s jednotlivými postavami strávit více času. Taky bych samozřejmě chtěla, aby to dopadlo trochu jinak J


Celkově je ale román Velký Gatsby právem označován za výjimečný. I nyní na mě příběh velmi silně zapůsobil a navždy zůstane jedním z děl, na která si často vzpomenu. Určitě jsem ho také nečetla naposledy. Nakonec jsem mu udělila (velmi poctivé) 4/5! Doporučuji ho Vám všem. Zároveň věřím, že je to jedno z děl, jež četlo opravdu mnoho z Vás, pokud se tedy mezi Vámi snad najde někdo, komu se román nelíbil, určitě mi napište proč. Hrozně mě totiž vždycky zajímají důvody, proč se někomu nelíbí něco, z čeho já jsem nadšená J

  • Share:

You Might Also Like

14 komentářů

  1. Viděla jsem film, ale knihu jsem zatím nečetla. Od Fitzgeralda jsem četla nějaké povídky a taky byly skvělé :)
    Ta doba mě taky fascinuje, ale nevím, jestli bych v ní chtěla žít. Ale připomněla jsi mi film Půlnoc v Paříži od Woodeyho Allena - viděla jsi ho? Je to mimo jiné i o idealizování minulých dob, promenují se tam právě postavy Fitzgeralda, Hemingwaye, Picassa... Opravdu milý film, stojí za zhlédnutí!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli se Ti líbil film, tak knihu si taky rozhodně zamiluješ! :) Půlnoc v Paříži jsem viděla, je to jeden z mých nejoblíbenějších vůbec! :)

      Vymazat
    2. Půlnoc v Paříži je opravdu nádherná, hlavně mě v něm strašně baví ta moudrá myšlenka nespokojenosti v kterékoli době... připomínám si proto tento film pokaždé, když koukám na Četnické humoresky a netoužím po ničem jiném, než se přenést do časů první republiky. Hani, máme další společnou věc, to mě baví! ;)

      Vymazat
    3. S tou myšlenkou máš naprostou pravdu! To, že máme další společnou věc, mě moc těší. Co takhle někdy zkusit naplánovat menší "knižní sraz" a popovídat si nad tím třeba u dobrého čaje? (kafe nepiju :D) možná by se někdo připojil? :)

      Vymazat
    4. Hani, já jsem naprosto jednoznačně pro! Moc ráda bych něco takového uskutečnila a budu nadšená, když se domluvíme :))

      Vymazat
    5. Tak zkusíme něco naplánovat přes mail, ať to neřešíme tady, a pak o tom můžeme dát vědět světu :D třeba by to ještě někoho zaujalo :)

      Vymazat
  2. Gatsbyho mám hrozně ráda, viděla jsem i film, i když kniha je prostě kniha.. Je to krásný příběh, ale svým způsobem i velmi dojemný a smutný..

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nezbývá než souhlasit! Film se mi taky moc líbil :)
      Děkuji za komentář a krásný zbytek víkendu Ti přeji :)

      Vymazat
  3. I já četla tuto knihu coby povinnou četbu a tehdy mě vysloveně nadchnula. Hodně dlouho ve mně rezonovala. A s nadšením jsem čekala na film. Ani ten mě nezklamal. Snad se ke Gatsbymu v psané podobě ještě někdy dostanu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to stojí za to. Na příběh se sice nedá zapomenout, ale opětovné setkání s úžasnými hrdiny a nádhernou atmosférou si jistě vychutnáte!
      Mějte se krásně

      Vymazat
  4. Máloco mě ničí tolik, jako Gatsbyho osud. Ta postava je geniální... Ne, vlastně máš pravdu v tom, že všechny postavy v tomto díle jsou mimořádně povedené. Fitzgerald byl zkrátka spisovatel s velkým S... Budu si muset Gatsbyho zase připomenout. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně - ke Gatsbymu se určitě i já vrátím ještě několikrát :)
      Těší mě, že zatím všichni tady mají Gatsbyho rádi. Znám totiž spoustu takových, kterým je jeho osud úplně lhostejný a to mě ničí :D
      Hezký den Kristý

      Vymazat
  5. Krásná recenze, jsem moc ráda žes mi na ní poslala odkaz! :) Přesně jsi vystihla všechny moje dojmy a názory na knihu :) Naprosto s tebou souhlasím v tom, že by kniha mohla být delší :/ Gatsby je prostě jedna z knih, které se můžou číst pořád dokola a neomrzí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát Ti děkuju za pochvalu a za to, že sis udělala čas si recenzi přečíst :) Naprosto souhlasím s tím, že je to kniha, která se může číst pořád. Určitě jsem ji nečetla naposledy :)

      Vymazat